lunes, 12 de noviembre de 2012

LA COMPETÈNCIA COMUNICATIVA



Cal tenir en compte que saber utilitzar una llengua o aprendre-la implica coses que van més enllà de fer servir el codi o el conjunt de formes lingüístiques: implica adquirir tota una sèrie d'activitats que orienten sobre com usar aquest codi en les diferents ocasions de comunicació que es produeixen en l'entorn de qui parlen.
Des de la nostra infantesa, adquirim coneixements més enllà de la gramàtica, és a dir, aprenem els seus registres; som capaços de formar part de diferents situacions comunicatives i d'avaluar la nostra participació i la dels altres.
Per tant, a l'habilitat d'utilitzar una llengua i de saber-se situar en el context comunicatiu de cada comunitat específica en les seves formes socials, culturals i ideològiques és el que anomenem competència comunicativa. Aquesta es manifesta en sistemes primaris de comunicació, que formen part de la comunicació quotidiana com ara una trucada telefònica, una carta, un cartell...; i també es manifesta en sistemes secundaris que aquests requereixen més capacitat cognitiva del parlant-oient real en la seva tasca de codificar i escofificar textos, ja que aquestes comunicacions es duen a terme en esferes de més elaboració cutural.

Per ser més precisos sobre què és la competència comunicativa exposo la definició de Gumperz Hymes: "La competència comunicativa és el terme més general per definir la capacitat comunicativa d'una persona, capacitat que abraça tant el coneixement de la llengua com l'habilitat per utilitzarl-a. L'adquisició d'aquesta competència es configura a partir de l'experiència social, les necessitats i motivacions, i l'acció, que és alhora una font renovada de motivacions, necessitats i expriències".

Quins són els components de la competència comunicativa?

1) Competència lingüística/gramatical: domini del codi lingüísitc (nivells fonològic, morfològic, lèxic, sintàctic i semàntic).

2)Competència sociolingüística: les regles socioculturals d'ús.

3)Competència discursiva: l'habilitat de produir i interpretar diferents tipus de discursos en qualsevol gènere i interpretar i produir textos coherents i cohesionats.

4)Competència estratègica: l'habilitat d'utilitzar estratègies de comuniació verbal i no-verbal per millorar l'efectivitat de la comunicació o compensar les interrupcions que poden sorgir.


Aquesta informació sobre les competències comunicatives m'ha fet reflexionar que el coneixement d'una llengua va més enlla de saber els codis i les seves formes lingüístiques sinó que s'han d'adquirir una sèrie de competències comunicatives per tal de poder dominar bé el teu idioma i qualsevol altre i això no s'aconsegueix d'un dia per l'altre sinó que és un procés que requereix el seu temps.

Per tant, pel que fa al món de l'educació, l'objectiu de l'ensenyament no és aconseguir la competència llingüísitca sinó la competència comunicativa. Tradicionalment només es tenia en compte la competència llingüísitca com a objectiu a assolir en l'ensenyança, però aquest concepte va cambiar, de manera que va sorgir com a component fonamental el context social, és a dir, el medi natural en el qual es produeix la interacció. Per tant, el que s'aconsegueix és aconseguir l'idioma com a un instrument de comunicació i no com un simple objecte d'estudi.


QUI ÉS UN BON COMUNICADOR PER A TU?

Vull destacar el que vem fer en una sessió de COED, havíem de portar una persona pensada que fos per a nosaltres una bona comunicadora, és a dir, una persona queté assolida la competència comunicativa.  I havíem de dir els adjectius que el caracteritzen com a bon comunicador/a.

Jo vaig escollir a Josep Cuní ja que:

- És segur de sí mateix
- Inspira confiança
- És cult
- És un bon orador
- Vocalitza





Aquí us deixo alguns exemples que van sortir a classe:
  • PEP GUARDIOLA: directe, coherent, segur de si mateix, sap utilitzar el llenguatge adecuat, és proper...
  • PILAR RAHOLA: culta, segura de si mateixa, directa, bona oradora, subjectiva...
  • EDUARD PUNSET: bon orador, coherent...
  • PICASSO: original, sap produir sensasions a través de la pintura...
  • ANDREU BUENAFUENTE: és proper, dinàmic, directe...
  • CHE GUEVARA: convincent, directe...
  • GHANDI: convincent, sincer...

A més a més vem haver de fer la "Publicació Digital", una presentació on justificavem amb el suport de les TIC qui era per a nosaltres un bon comunicador/a. La meva "Publicació Digital" junt amb la Laura Blázquez, la Marta Barrera i la Marta Álvarez era sobre la Pilar Rahola. Hem escollit a la Pilar Rahola perquè apart de què pensem que és una bona comunicadora, hi ha poques dones valorades en el món de la comunicació. A més que destaca per la seva sinceritat , seguretat en les seves idees i no té cap prejudici en donar la seva opinió. Per fer el treball hem fet un seguiment del seu bloc, del seu Twitter i Facebook, i de vídeos televisius com ara debats i el programa 8tv on col·labora amb Josep Cuní.

Aquí us deixo el nostre Prezi:

No hay comentarios:

Publicar un comentario