miércoles, 14 de noviembre de 2012

HABILITATS LINGÜÍSTIQUES

EL LLEGUATGE I LES LLENGÜES


A COED vem veure que per tal de què existeixi el llenguatge és necessària l'existència de señals i la combinació d'aquestes i que les emissions lingüístiques tinguin com a finalitat una comunicació.El nostre llenguatge és molt diferent al dels altres primats, s'estructura en diferents nivells, comporta la creativitat i les idees en absència (parla desplaçada).

Pel que fa a aquest article de J, Tuson, els trets més importants del llenguate són:
Amb el llenguatge reduïm i ordenem les percepcions de l'entorn cosa que fa que sigui possible la comunicació.
El llenguatge condiciona el pensament, grpacies a ell podem pensar.
És fonamental pel suport de la memòria, tant individual com colectiva..
També servei per transmetre setiment, emocions i l'estat d'ànim.
El llenguatge és capaç d'explicar coses que no ho poden fer les imatges.

És un medi de comunicació i és el més extens de tots els que posseïm, i sense ell seria impossible la comunicació.

 LES 4 HABILITATS LINGÜÍSTIQUES
En la mateixa sessió de la competència comunicativa vam prendre apunts sobre què entenem per llegir, escriure, parlar i escoltar.


  • Què entenem per llegir?

És el procés mitjançant el qual es comprèn un text escrit. Cal tenir ben clar un concepte: LLEGIR = COMPRENDRE.

Segons Isabel Solé llegir té cuatre implicacions:

1) Primer de tot és un procés actiu ja que qui llegeix ha de construir el text. El significat que s'extregui del text és una construcció pròpia que duu a terme el lector que implica el text, els coneixements previs del lector i els objectius amb els quals s'enfronta el lector.

2) Llegir és aconseguir un objectiu perquè sempre que ho fem és per alguna finalitat. Els objectius poden ser molt variats i determinen el tipus de lectura, les estratègies i el control sovint inconsient de la lectura.

3) És un procés d'integració entre qui llegeix i el text ja que qui llegeix ha de construir el seu text relacionant-lo amb allò que ja sap i ha d'adaptar-se al text tranformant els seus coneixements previs.

4) Per últim, llegir és implicar-se en un procés de predicció i inferència contínua. Quan es comença a llegir cadascú es formula la seva hipòtesi sobre el que va llegint a partir dels seus coneixements previs i interessos. Aquestes hipòtesis poden anar cambiant a mesura que es va llegint.



  • Què entenem per escriure?
És el procés a través del qual es produeix un text escrit significatiu i va molt més enllà dels aspectes formals ja que s'ha de tenir en compte la cal·ligrafia, la relació so-grafia i la distribució en l'espai. I sobretot s'han de tenir en compte els aspectes discursius:

- El procés de composició del text.
- La tipologia textual ( si és informatiu, descriptiu...)
- Les propietats del text:

· Coherència: és la unitat global del significat del text. Per tal de què un discurs sigui coherent ha de presentar la informació de manera clara i ordenada, desenvolupar correctament el tema, que no hi hagi contradiccions, etc.

·Cohesió: és la propietat per la qual s'estableixen uns lligams explícits entre les diverses unitats que comprenen el text: oracions, proposicions i paràgrafs. Alguns procediments cohesius són: la repetició de mot, ja sigui per sinònims o pronoms, l'el·lipsi, la puntuació, la correlació dels temps verbals...


·Adecuació: és la propietat per la qual un text s'adapta a la situació comunicativa. Està en funció de la relació entre l'emissor, el receptor, el missatge, el canal i el propòsit comunicatiu. El llenguatge s'ha d'adaptar segons si la situació es formal (conferència, entrevista de feina)o informal (conversa amb amics al bar, conversa per telèfon, etc).

·Correció: un text és correcte quan respecta les normes ortogràfiques, morfològiques, sintàctiques i prosòdiques (pronunciació), i el lèxic és apropiat.


També hi ha unes propietats textuals secundàries com ara la presentació (bona cal·ligrafia, marges, espais entre paràgrafs...). En els textos orals ha de tenir una dicció clara, vocalització correcta i l'estilística (text amb un lèxic ric i precís i d'una sintaxi variada i que connecti clarament les diferents parts. 



  • Què entenem per parlar?

És expressar el nostre pensament mitjançant el llenguatge articulat de forma coherent i amb correcció i adecució a la situació comunicativa.


  • Què entenem per escoltar?
És comprendre un missatge a partir d'un procés cognitiu de construcció de significat i d'interpretació d'un missatge pronunciat oralment.


Per tal de ser un bon oient s'ha de complir:

- Un paper actiu i participatiu
- Respectar a l'emisor i a les seves idees (no vol dir que  hagis d'estar d'acord amb tot el que diu)
- Ser objectiu per intentar entendre què ens vol dir l'altre
- Saber descobrir els objectius, propòsits de l'orador i les idees principals del missatge de l'orador
- Saber parlar, si es cau, quan acaba l'orador.



Després de prendre consiència dels apunts em vaig adonar que tant llegir, parlar, escriure i escoltar va molt més enllà del que ens pensem. Per tal de fer-ho bé i com cal s'han de tenir en compte molts aspectes que s'han d'anar treballant quan abans millor per a poder comprendre un text, escriure'l, parlar sobre algun tema i saber escoltar. Si domines tot això et serà tot molt més fàcil a l'hora d'estudiar, assistir a conferències, a parlar en públic, etc. 

No hay comentarios:

Publicar un comentario